, 2022/9/27

Az Így neveld a sárkányodat trilógia végül egy összetett felnőtté válási történetet alkotott meg. A Rejtett világ folytatja a sorozatban a kemény igazságok felismerésének tendenciáját.

Az Így neveld a sárkányodat trilógia

Amikor 2009 végén megjelent az Így neveld a sárkányodat első előzetese, semmi sem utalt arra, hogy közel 10 évvel később egy elegikus, harmadik rész zárja majd le az idealizmus, a veszteség és a viharos idők közepette történő öregedés történetét. Nem mintha nem lett volna ígéret. A film kezdettől fogva úgy tűnt, hogy eltér a DreamWorks Animation szokásos, a Shrek-sorozathoz és a Cápamese-hez hasonló, a lényekkel és az attitűddel foglalkozó járműveitől (ez a megközelítés a 2008-as Kung Fu Pandával egy kicsit több érzelmi mélységet kapott).

De talán nem is annyira nagy eltérés; a trailer ugyanis statikusabb hangvételű volt, de mindig fennállt az esélye, hogy a sárkányok a végén egy Smash Mouth-dalra táncolnak. Elvégre ez a DreamWorks Animation volt, és a stúdió eddig nem mutatott túl nagy hajlandóságot arra, hogy saját gyártású produkcióival letérjen a saját útjáról. A Pixar és a Disney hozta a szívet. A DreamWorks animált méheket hozott, ívelt szemöldökkel és véget nem érő mennyiségű okoskodással.

Az Így neveld a sárkányodat megváltoztatta ezt, még ha a transzcendencia nem is volt mindig a terv. A Dreamworks a forgatás közepén átdolgozta Cressida Cowell könyvsorozatának adaptációját, miután attól tartott, hogy a történet túlságosan fiatalosra sikeredett, és elvesztette a lényeget jelentő apa-fiú történetről szóló képet.

"[A téma] miszticizmus, próféciák és északi legendák alá volt temetve" - mondja Dean DeBlois a The Making of How to Train Your Dragon című dokumentumfilmben: Finding the Story. Így DeBloisnak és társának, Chris Sandersnek, akivel együtt írták és rendezték a Lilo és Stitchet, kellett megtalálnia azt.

A tizenéves viking Hablaty (Jay Baruchel hangján) és törzsfőnök apja, Stoick the Vast (Gerard Butler) közötti kapcsolat adja az Így neveld a sárkányodat és a folytatások szívét. (Még akkor is, ha - spoilerfigyelmeztetés - Stoick az Így neveld a sárkányodat 2 közepén meghal). Ahogy a neve is sugallja, Stoick parancsoló és távolságtartó. Szereti a fiát, akit egyedül nevel, miután felesége, Valka (látszólag) meghalt a tengerparti településüket, Berket gyötrő sárkányok egyikének keze által. De nem érti őt.

Hablaty kicsi izomban, de nagy képzelőerővel rendelkezik - ez a tulajdonsága nem valószínű, hogy jó szolgálatot tesz neki Berk sárkányokkal vívott "ölj vagy megöllek" harcában. A fiú megtesz minden tőle telhetőt, pusztító eszközöket készít, hogy segítse a harcot, de egy elpusztított Éjfúria-sárkány, akit Fogatlannak nevez el, segít neki rájönni, hogy a harc egyáltalán nem szükséges, és hogy egy kis megértéssel talán lehetséges a békés együttélés.

Bár furcsa, hogy a vikingeknek skót akcentusuk van - a skót származású Butler és a társszereplő Craig Ferguson természetesnek tartja -, a választás a sorozat egyik központi témájának szól. Stoick és generációja gyakorlatilag más nyelvet beszél, mint a gyermekeik. A fiatalabb színészek meg sem próbálkoznak a nyelvjárással, hangjuk Baruchel orrhangú hanglejtésétől kezdve America Ferrarán át, aki Hablaty kemény barátját és szerelmét, Astridot alakítja, egészen az improvizációs veteránokból álló mellékszereplőkig, akik a DreamWorks-hagyományok talaján tartják részben a filmet (Jonah Hill, Kristin Wiig, Christopher Mintz-Plasse és T. J. Miller - bár Millert a harmadik filmben Justin Rupple váltja fel, miután néhány csúnya vádaskodás napvilágra került).

Az Így neveld a sárkányodat drámájának nagy része azon múlik, hogy Hablaty meggyőzze apját arról, hogy ő és az ő generációja tévedett a sárkányokkal kapcsolatban. Tágabb értelemben az apja is tévedett vele kapcsolatban; mindaz, ami miatt Hablaty kívülállónak tűnt, az teszi őt különlegessé és képessé arra, hogy másképp lássa a dolgokat.

Ez egy csodálatosan nyitott metafora az apa-fiú kapcsolatokban rejlő szakadékokra. Hablaty és Stoick nehézségei a szülői elvárásoknak való megfelelés lehetetlenségének érzésén túlmenően számos másságot is jelenthetnek: karrierelvárások, politikai nézetek, szexuális irányultság és így tovább. Azok a pillanatok, amikor Hablaty és Stoick megpróbálnak beszélgetni egymással, de végül egymás fölött beszélnek, fájdalmasan valóságosnak tűnnek, még azok számára is, akik még sosem fogtak fapajzsot a kezükbe, vagy faragtak csukát sodronyfából.

Az első film a hasadék gyógyulásával ér véget. Az idősebb berkiak belátják, hogy tévedtek. A Hablaty és Fogatlan közötti kötelék a vikingek és a sárkányok közötti sok erős kapcsolat közül az elsőnek ígérkezik. És egy fényesebb holnap vár ránk. A történet itt véget is érhetett volna, méghozzá kielégítően. Ehelyett a sorozat az a ritka coming-of-age történet lett, amely a felnőtté válást folyamatos folyamatként kezeli, és felismeri, hogy néha a szüleinkkel való kapcsolatunk idővel egyre összetettebbé válik, még akkor is, amikor már nem élnek.

DeBloisnak, aki átvette az írói és rendezői feladatokat, miután Sanders távozott, hogy a 2013-as The Croods című filmet készítse, nem kellett messzire mennie inspirációért. Saját édesapját 19 évesen veszítette el, és ahogy a Hollywood Reporternek az Így neveld a sárkányodat 2. 2014-es megjelenésekor elmondta, "azt akarta, hogy a film tisztelgés legyen a szülők előtt, különösen azok előtt, akiket néhányan közülünk korán elvesztettek".

A film öt évvel az első film befejezése után indul, és bár Berk mára virtuális utópiává vált, ahol vikingek és sárkányok élnek termékeny harmóniában, ez nem elég Stoicknak, aki aggódik fia vezetői alkalmassága miatt, és megkérdőjelezi, hogy bölcs dolog volt-e rávenni a kegyetlen sárkányvadászt, Dragót (Djimon Hounsou), hogy belássa a hibáit.

Az Így neveld a sárkányodat 2. című filmmel a sorozat ambícióinak teljes skálája kerül a középpontba. Ez technikai szinten is igaz: A folytatásban DeBlois festői kompozíciókkal és figyelemre méltó fényhatásokkal játszik, és kavargó ködökkel teli háttereket, sárkánytűzzel lángoló akciójeleneteket és gyönyörű varázslatos naplementéket teremt. (A harmadik résznél már a Hudson River School tájképeihez és J.M.W. Turnerhez való hasonlítások sem tűnnek nevetségesen elrugaszkodottnak.)

Ez tematikai szinten is igaz. A szülői dráma, amelyet tovább bonyolít Hablaty édesanyjának (Cate Blanchett hangján) váratlan visszatérése, Stoick halálával sokkoló fordulatot vesz, ami miatt Hablaty meg kell küzdenie annak a hangnak a hirtelen elhallgatásával, amely mindig is vezette őt - még ha néha félre is vezette. (A gyerekeknek vér nélkül való haláljelenet egyben az egyik legmegrázóbb pillanat, ami gyerekeknek szóló filmben felbukkant Az oroszlánkirályban Mufasa zuhanása óta).

A folytatás az emberek és a sárkányok kapcsolatát is bonyolítja. Ahol a berkiak egykor csak a sárkányok megölésére törekedtek, Drago most erőszakkal irányítja a sárkányokat. DeBlois Hayao Miyazakit említette a sorozat inspirációjaként, ami a Sárkányok 2-ben különösen nyilvánvaló, hiszen az, ahogyan az emberek bánnak a sárkányokkal, azt jelképezi, ahogyan az emberek bánnak a Földdel - és ahogyan a Föld esetleg hasonlóképpen reagál. A film a tematikus aggodalmakhoz dizájnmunkával is illeszkedik. A film tele van ötletes, megnyerően megjelenített sárkányokkal.

Fogatlan például egy macska, egy kutya és egy ló legvonzóbb elemeit ötvözi. De a gigantikus alfa-sárkányok is túlvilági minőséget képviselnek. Akárcsak a Spirited Away folyó szelleme vagy Totoro a Totoro szomszédomból, egyszerre tűnnek önálló teremtményeknek és az emberi felfogásnál régebbi erők képviselőinek. Az Így neveld a sárkányodat filmek egy fiú és a sárkánya történetét mesélik el, de a történet tetején nagyobb történetek nyugszanak.

Ez magában foglalja azt is, hogy érdekel, hogyan érnek véget a történetek. Anélkül, hogy túl sokat elárulnánk - bár a film vágyakozós trailere, amelyben egy idősebb Hablaty és Astrid látható, többet mutat, mint kellene -, az Így neveld a sárkányodat: A rejtett világ egy film arról, hogy mihez nem tudunk ragaszkodni, hogyan múlnak el korszakok, és hogyan fakulnak legendává aranykorok. Az előző film eseményei óta eltelt egy évben Berk virágzott Hablaty vezetésével, de a bajok továbbra is fennállnak a sárkányvadászok formájában, akiket Grimmel (F. Murray Abraham, aki újabb gúnyos rosszfiúval bővíti a gazemberek galériáját) vezet, egy olyan férfi, aki eltökélte, hogy kiirtja a sárkányokat, és ügyesen kábítja a parancsnoksága alatt állókat, hogy a saját fajtájukra vadásszanak.

DeBlois nem vesztegeti az időt, hogy Grimmelt egzisztenciális fenyegetésként állítsa be, amely a berkiakat gyökeres felemelkedésre kényszerítheti. De van egy másik fenyegetés is: egy Fogatlan fajtájú nőstény sárkány, aki a Rejtett Világ felé vonzza őt, egy olyan hely felé, ahol a sárkányok az emberektől távol, biztonságban élnek. A film világossá teszi, hogy Fogatlannak és a többi sárkánynak végül ide kell visszatérnie, és a cselekményt időnként visszatekintésekkel tarkítja, amelyekben Hablaty apja mesél neki a Rejtett Világról, amikor még gyerek volt.

És ezekkel a visszatekintésekkel a "rejtett világ", a képzeletbeli, de az élő emberek által nem látogatható paradicsom gondolata újabb értelmet nyer. A béke, amit Hablaty hozott Berknek és a sárkányoknak, csodálatos volt - sőt, utópia, ahogy egy ponton nevezik. De az is lehet, hogy túl jó ahhoz, hogy az általunk ismert világban fennmaradjon. Hirtelen a sorozat sárkányai egy újabb jelentést kapnak. Akárcsak a szülők útmutatása és a fiatalság kipróbálatlan idealizmusa, a felnőtté válás megköveteli, hogy a szereplők maguk mögött hagyják ezeket.

Keserédes felfedezés ez, de hű marad ahhoz a sorozathoz, amely a kezdetektől fogva megértette, hogy a felnőtté válás nem egyetlen pillanatnyi diadal, hanem egy folyamat, és hogy az egyik nap happy endje átadja a helyét a holnapi bonyodalmaknak. A sárkányok lehetővé tették, hogy az Így neveld a sárkányodat trilógia szárnyaljon, de a hajlandóság az élet kemény igazságainak felismerésére a földön tartotta.