, 2022/9/23

A Rubik-kocka - egy 3x3x3-as kocka vegyes színű blokkokból - az 1970-es évekbeli megalkotása óta zavarba hozza a felhasználókat. Megoldása elég nehéz, de a "speedcuberek", vagyis azok, akik nyaktörő sebességgel oldják meg a kockát, világszerte újból felkeltették az érdeklődést a Rubik-kocka megoldása iránt.

Hogyan oldjuk meg a Rubik kockát

Ha világrekordot döntő speedcuber akarsz lenni, kicsiben kell kezdened. Ez az útmutató arról, hogyan oldjunk meg egy Rubik-kockát kezdőknek, áttekintést ad az alapmódszerről, bevezetést ad a Rubik-kocka algoritmusaiba, sőt, néhány haladó taktikát is bemutatunk azoknak, akik néhány tippet keresnek a sebességük növeléséhez.

A Rubik-kocka rövid története

A Rubik-kockát Rubik Ernő, egy magyar szobrász és építészprofesszor találta fel. Rubik azt remélte, hogy létrehozhat valamit, ami segít megérteni, hogyan lehet egy több darabból álló szerkezetet úgy mozgatni, hogy a darabok ne rombolják a mechanizmust. Csak akkor fedezte fel a kocka potenciális felhasználási lehetőségeit, amikor a darabokat összekeverte, és meg kellett javítania, hogy háromdimenziós kirakóként használhassa.

Az első kockák, egy tesztkialakítás, 1977-ben kerültek a budapesti játékboltokba, mielőtt az amerikai Ideal Toys játékgyártó cég megvásárolta volna őket. Az Ideal 1980-ban a kockát Rubik-kockává nevezte át az alkotó tiszteletére, és a játék a következő évtizedben óriási népszerűségre tett szert. Végül a Rubik-kocka az Egyesült Államokban és sok más nyugati országban kiesett a népszerűségből; Kínában és az akkori Szovjetunióban azonban továbbra is népszerű maradt, mivel a világ kommunista országaiban később felkapottá vált a játék.

A kocka népszerűsége a kommunista országokban, különösen az olyan népes országokban, mint Kína, végül is fenntartotta a játék gyártását. A Rubik-kocka a 21. században ismét népszerűvé vált, részben a World Cube Association 2003-as megalakulásának köszönhetően. A gyorskockázás mindig is népszerű volt a Rubik-kocka rajongói körében, de a szervezet megalakulása segített a rajongóknak, hogy egyre gyorsabb megoldási technikát alkalmazzanak.

Jelenleg a kínai Yusheng Du tartja a világrekordot, aki mindössze 3,47 másodperc alatt oldott meg egy kockát. De vannak más rekordok is:

Jack Cai Ausztráliából tartja a rekordot, aki 16,22 másodperc alatt oldott meg egy kockát bekötött szemmel.

Az ausztrál Feliks Zemdegs tartja az egykezes, egykockás rekordot 6,88 másodperccel.

Daniel Rose-Levine az Egyesült Államokból 16,96 másodperces világrekordot ért el az egykockás, csak a lábával történő megoldásban.

Hogyan kell megoldani a Rubik-kockát: Fontos szókincs, amit tudnod kell

Ha arról van szó, hogyan kell megoldani egy Rubik-kockát, úgy tűnhet, hogy egyszerű lépések sorozatát követjük. A valóságban azonban ez meglehetősen összetett.

Mielőtt még megpróbálnád követni a számos megoldási stratégiát, ismerkedj meg a szókészlettel. Így könnyebb lesz követni a Rubik-kocka megfejtéséhez szükséges zavaros algoritmusokat és permutációkat!

Edge

Az éldarab a Rubik-kockán az a rész, ahol két látható szín találkozik. Összesen 12 él van.

Corner

Ahogyan az várható volt, a kocka mindkét oldalának sarkában található egy sarokdarab. Három látható színnel rendelkeznek, és összesen nyolc sarok van.

Center

A középső kockák minden oldal közepén helyezkednek el, és egy látható színnel rendelkeznek. Összesen hat van belőlük, és a többi kockával ellentétben ezek nem változtatják a pozíciójukat. Mivel fixek, a középső kocka színe a Rubik-kocka minden oldalát jelképezi.

Réteg

A kocka elforgatható része, amely kilenc kockából áll. Mindegy, hogy melyik irányba tartod a kockát, három réteg van.

Arcok

Mint minden kockának, a Rubik-kockának is hat oldala, azaz arca van. Amikor a Rubik-kocka algoritmusait a kezdő módszerrel hajtjuk végre, feltételezzük, hogy a kockát a fehér oldalával felfelé nézzük, vagyis a Rubik-kocka logójának kell felül lennie.

Ezt szem előtt tartva a Rubik-kocka jelölése a következőképpen működik:

Arc jelölés

Bal oldal L

Jobb oldal R

Felfelé U

Lefelé néző oldal (a kocka alja) D

Elülső oldal (feléd néz) F

Hátsó arc (tőled elfordulva) B

Középső arc (középső "szelet") M

Teljes kocka Y

Szabályos/fordított fordulat

Kétféleképpen lehet elfordítani egy réteget: szabályosan és fordítva. A szabályos elfordítás az óramutató járásával megegyező irányú elfordítás, a fordított elfordítás pedig az óramutató járásával ellentétes irányú elfordítás. A Rubik-kocka jelölésében a fordított fordulatot kis i-vel jelölik, például Ri. Ez azt jelenti, hogy a jobb oldalt az óramutató járásával ellentétesen forgatjuk el.

Algoritmus

A Rubik-kocka algoritmusa egy olyan művelet, vagy forgatások sorozata, amely a blokkokat a kívánt eredmény felé fordítja. Általában egy nagybetűvel írják, amely az elforgatandó oldalt jelöli, egy kis i-vel, ha az elforgatás az óramutató járásával ellentétes irányban történik, és egy 2-es számmal, ha kétszer kell elforgatni.

Permutáció

A permutáció a kockák kívánt alakzatba való áthelyezésére vagy a darabok elrendezésére utal.

Hogyan kell megoldani a Rubik-kockát: 7 lépéses útmutató

A Rubik-kocka megoldásának kezdő módszere még mindig meglehetősen nehéz, ezért tarts sok szünetet, és ne félj megoldó eszközt használni, ha nagyon nehezen boldogulsz egy bizonyos résszel. Minél többet gyakorolsz, annál jobb leszel. Ne add fel!

1. lépés: Fehér kereszt létrehozása

Kezdd úgy, hogy a kockát a fehérrel felfelé tartod. Valószínűleg nem úgy fogsz kezdeni, hogy a fehér oldal kész, ezért ne feledd, hogy egy oldal színét a középső kocka határozza meg. Ez azt jelenti, hogy a fehér középső kockával rendelkező arcnak kell felfelé néznie. A kezdő módszer első lépése az, hogy a fehér arcon keresztet készítesz. Itt nincs szigorú algoritmus, amit végre kell hajtani, mivel a kockának nagyon sok lehetséges permutációja van. Ehelyett koncentráljon arra, hogy intuitív mozdulatokkal hozza létre a fehér keresztet.

Amikor létrehoztad a fehér keresztet, két azonos színű blokknak kell lennie mindkét oldalon, közvetlenül a felső oldalon lévő fehér blokk alatt. Ha ez nem így van, folytassd a munkát a kockával, amíg ezek a darabok megfelelően nem igazodnak egymáshoz, különben a következő lépés sokkal nehezebb lesz.

2. lépés: A fehér sarkok megoldása

Most, hogy a fehér kereszt a helyén van, ideje befejezni ezt az arcot a fehér sarkok megoldásával. Használd a fehér kereszt alapot az oldalszín rendezéséhez. Mire befejezed ezt a lépést, három azonos színű kockának kell lennie a felső rétegben, és egy kockának a bal, jobb, hátsó és elülső oldal középső rétegének közepén.

Ennek a lépésnek a megoldásához néhány algoritmust, vagyis forgatási mintát kell lefuttatnod, amelyek egy adott kockaelhelyezést eredményeznek.

Forgassa az alsó réteget addig, amíg egy fehér éldarab a felső felület egy üres pontja alatt helyezkedik el. Keresse meg az alá igazítani kívánt fehér darab irányát, majd futtassa végig az algoritmust, amíg a fehér kocka a helyére nem kerül. Ha még nem állsz készen a Rubik-kocka algoritmusainak memorizálására, futtasd végig helyette az alábbi egyszerű algoritmust. Ha úgy találod, hogy a középső darabjaid elvándoroltak, akkor újra fel kell állítanod a fehér keresztet. Ha megfelelően végigfuttatod ezeket az algoritmusokat, a középső daraboknak vissza kell kerülniük oda, ahonnan indultak.

3. lépés: Középső réteg megoldása

Ezen a ponton a fehér arcnak készen kell lennie, és minden más arcnak, kivéve a fehér arccal szemben lévő arcot, három azonos színű blokknak kell lennie a felső rétegben, és egy szintén azonos színű blokknak az arc közepén. A felső réteg középső darabjának helyét felhasználva most addig forgatjuk a kockákat, amíg az alsó két réteg mindegyike ugyanolyan színű nem lesz.

A középső réteg megoldásának megkezdéséhez forgassuk el a kockát addig, amíg az elkészült fehér arc alulra nem kerül. Ne aggódj, hogy elrontod, mert nem nézed - amíg követed az algoritmusokat, minden a helyére kerül. Ennek a szakasznak az a célja, hogy a színes éldarabok a megfelelő helyre kerüljenek az egyes arcokon. Három algoritmust használhatsz ennek eléréséhez. Találd meg, melyik felel meg az igényeidnek, és pillanatok alatt megoldhatod ezt a szakaszt.

4. lépés: Sárga kereszt létrehozása

Ez a lépés ugyanolyan, mint a fehér kereszt, de sokkal több darabot kell átgondolnod, mivel a kirakós nagy részét már megoldottad. Ebben a szakaszban ne aggódj, ha a szélső darabok nem egyeznek az arcszínnel. Ezen majd később dolgozunk. Három különböző mintát láthatsz a kockádon. Nézd meg a felső felületet, és csak a sárga kereszt alakját vedd figyelembe - a peremdarabokat egyelőre hagyd figyelmen kívül. Lehet, hogy egyetlen sárga pontot látsz a közepén, lehet, hogy egy L alakot látsz, vagy lehet, hogy egy vonalat. Ha rájöttél a helyes elrendezésre, futtasd le a következő algoritmust annyiszor, ahányszor az alább megadottak szerint.

5. lépés: Sárga szegélyek cseréje a felső rétegben

Most itt az ideje, hogy a sárga keresztet helyesen orientáljuk, hogy a felső réteg középső kockájának színe megegyezzen azzal az arccal, amelyen van. Egy algoritmust fogunk használni, amely felcseréli az elülső-felső és a bal felső éleket.

Forgassa el a felső réteget, amíg nem talál két olyan élt, amelyet fel kell cserélni egymással. Ha nem talál két, különböző arcról származó élt, amelyek a szomszédos felületen helyezkednek el, akkor kétszer is lefuttathatja az algoritmust.

6. lépés: A sárga sarkok elhelyezése

Helyezzük a megmaradt sárga sarkokat a helyükre. Most már csak a megfelelő helyekre kell kerülniük - nem számít, ha a tájolásuk rossz.

Először is keressünk egy olyan sárga sarkot, amelyik a megfelelő helyen van, még akkor is, ha még nincs a felső oldalon. Forgasd az egész kockát a kezedben, amíg a helyesen elhelyezett sárga kocka az elülső-jobb-felső pozícióban van. Ezután járja végig az alábbi algoritmust, amíg a másik három sarok a megfelelő pozícióban van.

Ha nem találsz sárga kockát a megfelelő helyen, ismételd az algoritmust egy véletlenszerű sarokkal, amíg a megfelelő helyre nem kerül.

7. lépés: Az utolsó réteg sarkainak megoldása

A célegyenesben vagyunk! Most, hogy a sárga kockáinkat elhelyeztük, megfelelően ki kell igazítanunk a sarkokat. Tartsd a kockádat úgy, hogy a felső darabot, amelyet orientálni szeretnél, a jobb első, felső sarokba tartsd. Futtassuk végig az alábbi algoritmust, amíg az a darab a megfelelő pozícióba nem kerül. Ha ez az egy darab megfelelően orientálódott, ismételje meg a folyamatot, amíg a következő darab a helyén van, és így tovább, amíg a kocka meg nem oldódik.

Ne essünk pánikba, ha úgy tűnik, hogy az egész kockát elrontottuk. Vissza fog térni a normális állapotba, amint az összes sárga sarkot a helyére tetted. Ne hagyj ki egyetlen fordulót sem, még akkor sem, ha úgy tűnik, hogy kész vagy, mert ez elronthatja a dolgokat!